"Niet samenwerken om het samenwerken maar om het verschil te maken" In dit interview van The Sustainable Impact Factor spreek ik met Karin van IJsselmuide. Karin is dé specialist op het gebied van Maatschappelijk Verantwoord Inkopen. Ze werkt bij Nevi (de Nederlandse Vereniging voor inkoop- en supplymanagement) als Manager Maatschappelijke Programma's, is de Coördinator voor de SDG 12 Alliantie en een breed onderlegde expert in Maatschappelijk Verantwoord Inkopen (MVI). Karin en ik gaan in gesprek over haar ervaringen met samenwerken aan duurzame vraagstukken. In een ander licht Ons gesprek vond plaats in december 2019. Dat klinkt lang geleden. Toch lijkt de inhoud van Karin's verhaal in het licht van de Corona crisis nog relevanter. Zowel inkoop als samenwerken zijn cruciale thema’s geworden in deze tijden. Inkoop staat in het spotlicht als het gaat om het beschikbaar hebben en krijgen van essentiële (zorg) materialen. Het verband tussen inkoopbeslissingen en de maatschappij (volksgezondheid) is niet eerder zo zichtbaar geweest. Samenwerken lijkt nu op vele fronten belangrijker dan voorheen. Thuis in de buurt is dat zichtbaar in florerende buurt initiatieven. In het bedrijfsleven ontstaan onverwachte samenwerkingen vanuit de ambitie om bij te dragen aan de uitdagingen die de Corona crisis ons biedt. In het interview zegt Karin: “dit kunnen we niet alleen, het lukt alleen samen”. Niets is minder waar. En het is inmiddels een van de meest gehoorde uitspraken in deze Corona tijd. Samenwerken op touchpoints Karin legt uit dat samenwerken om het samenwerken weinig kans van slagen heeft. Ze vertelt hoe ze in samenwerkingen zoekt naar de touchpoints die ertoe doen. Het doel moet zijn dat je op die touchpoints elkaar versterkt en samen het verschil maakt. Samenwerken op heldere touchpoints, en op andere punten niet. Dat lijkt bij te dragen tot mooie resultaten zoals de samenwerking tussen MVO Nederland en Nevi die hun expertise van duurzaamheid en inkoop bundelen om een verschil te maken op een wezenlijk dossier: Maatschappelijk Verantwoord Inkopen.
Eerst een strategie, dan een actieplan Soms loopt een samenwerking niet zoals je gehoopt of gedacht had. Karin leerde dat je geen samenwerking kunt bouwen op basis van een actielijst. Er is eerst een strategie nodig, een doel, om gezamenlijk naartoe te werken. Daarna volgen acties die in samenhang naar dat doel toewerken. Ik herken dat. Professionals vinden het idee van samenwerken vaak aantrekkelijk. Het is leuk om nieuwe mensen te ontmoeten, nieuwe plannen te ontwikkelen en de marketing waarde van samenwerkingen lijkt hoog. Maar er is een weloverwogen plan en uitgesproken commitment nodig om deze eerste fase van verliefdheid als kracht in te zetten en een vruchtbaar verstandshuwelijk te ontwikkelen met concrete resultaten. Karin geeft aan dat een gezamenlijk belang en doel daar essentieel in is. De verbindende factor Wat ik meeneem uit het interview met Karin is dat er een verbindende factor nodig is om een samenwerking te laten slagen. Die verbindende factor is enerzijds gestoeld op een doel, de reden voor de samenwerking. Anderzijds is er ook leiderschap nodig om resultaten te boeken. Karin spreekt over leiderschap in de vorm van regie op de samenwerking, commitment en organisatie van het samenwerkingsproces. Ik ben benieuwd wat jouw ervaringen zijn. Welk leiderschap is er volgens jou nodig om van droom tot daad te komen bij het samenwerken aan duurzame vraagstukken? En hoe krijg jij dat voor elkaar? Lees het heel graag in de reacties hieronder of in een mail aan [email protected]. The Sustainable Impact Factor |
Mirjam Kibbeling
Strateeg. Spreker. Coach. Archieven
Mei 2022
Categorieën
Alles
|